Het is 10 januari 2018, 10 uur ’s avonds. De calamiteitenlijn van UTS Abbink gaat over. “Je spreekt met Martijn Baarendse van Hogeschool Rotterdam. Er is besloten om een deel van de locatie Kralingse Zoom per direct te sluiten omdat we vermoeden dat het pand niet voldoet aan de huidige brandveiligheidseisen. Efectis moet nog een definitieve uitspraak doen, maar we nemen liever het zekere voor het onzekere en willen nu meteen handelen. Kunnen jullie ons zodoende morgen helpen met het verhuizen van een deel van de HR Business School, waar zo’n 3.500 studenten onderwijs volgen?”
Als manager Vastgoed & Huisvesting is Martijn Baarendse
samen met zijn team verantwoordelijk voor alle 16 locaties – oftewel:
190.000 m2 – van Hogeschool Rotterdam. “Naar aanleiding van
de ramp met de Grenfell Tower in London, hebben we de gehele
vastgoedportefeuille onder de loep genomen en onderzoek gedaan naar de
toegepaste gevelbeplating. Op de locatie Kralingse Zoom waren er
twijfels over de gevel van één van de bouwdelen. Van de gevelplaten
konden we niet herleiden of ze voldeden aan de brandveiligheidseisen.
Daarom besloten we onafhankelijk onderzoeksinstituut Efectis (voorheen
TNO) de platen te laten onderzoeken.”
Mega operatie
De voorlopige conclusie van Efectis volgde op 10 januari in de
middag. Martijn: “Het definitieve oordeel zou nog enkele dagen op zich
laten wachten, maar er was een zekere kans dat de gevelplaten niet in
orde waren. Het crisismanagementteam is bijeengeroepen en besloten werd
dat afwachten geen optie was en het bouwdeel dus per direct te sluiten.
Als je eenmaal weet dat er een kans bestaat dat de brandveiligheid
mogelijk in het geding is, moet je meteen handelen. Dus zo startte, van
het ene op het andere moment, een mega operatie.”
Calamiteitenlijn
Het is woensdagavond als het besluit wordt genomen om alle lessen van
de Business School voor donderdag en vrijdag te cancelen. De maandag
erop moet bij alle studenten en docenten bekend zijn waar het onderwijs
vanaf dan weer aanvangt. “Dat moet je alle zeilen bijzetten en op je
vaste leveranciers kunnen rekenen,” vertelt Martijn. “Tien uur ’s avonds
was het al, toen ik wist dat we met de Business School tijdelijk in het
WTC/Beurs terechtkonden. Dat geregeld hebbende, belde ik UTS Abbink,
onze vaste verhuizer. Wat was ik blij met hun noodnummer! Een grote zorg
werd zodoende meteen weggenomen. ‘Gaat helemaal goedkomen, morgenvroeg
zijn we bij jullie,’ stelde Evelyne me gerust.”
Klaar voor de start
En goed kwam het. De volgende ochtend stond UTS Abbink’s ploeg om
half acht op de stoep. “Een verhuisplan werd opgesteld om te organiseren
hoe alle onderwijsruimtes, een deel van de mediatheek en kantoren
overgezet zouden worden. Daarna werden de eerste spullen ingepakt en
gestickerd,” vertelt Martijn. “Ondertussen zochten wij uit hoe we alles
in de tijdelijke locatie moesten inpassen. Op vrijdag werden 1.200
les-sets en de eerste kantoren verhuisd en hadden de docenten alle
benodigdheden meegenomen. Ook regelde UTS Abbink extra mobiele white
boards, om ervan verzekerd te zijn dat de maandag erop in elk lokaal les
gegeven kon worden.”
En weer door!
Na slechts twee vervallen lesdagen, werden de colleges van de
Business School de maandag erna weer opgepakt. Martijn: “Precies een
week na de voorlopige conclusie, bevestigde Efectis ons voorgevoel; de
gevelplaten bleken niet te voldoen aan de huidige eisen voor
brandveiligheid. Daarop werd meteen besloten om alle resterende kantoren
ook te verhuizen naar de tijdelijke locatie. Zodoende was op de dag van
de eindconclusie, een week later, het hele pand leeg. Wat we nu met het
pand gaan doen, slopen of verbouwen, weten we nog niet. Maar die
beslissing nemen, hoeft gelukkig niet met een zelfde snelheid waarmee
UTS Abbink ons geholpen heeft. Want alle lof en complimenten dat ze dat
voor elkaar hebben gekregen!
Opvallende zaken
Onze calamiteitenlijn is 24/7 bereikbaar via 06 – 22 55 69 53
Met spoed moest het onderwijs voor 3.500 studenten verhuisd worden
Ook in het pand: kantoren, mediatheek en digitaal toetscentrum